Ideer til forløb af kortere varighed

Kun ét barn

Hvis fokus bliver et enkelt barn, kan livsforløb deles ud til en hel klasse og på den måde kan klassen som helhed stykke et barns livsforløb sammen. Her har læreren mulighed for at udvælge et bestemt barn, som passer særlig godt ind i de øvrige forløb klassen gennemgår. Derved får man naturligvis ikke muligheden for at drage sammenligninger mellem børn født på landet og i byen, rige og fattige. Ikke desto mindre kan et enkelt barn bruges som i eksempel ved belysningen af en del af det danske samfund i årene 1900 til ca. 1925.

Kun et tema

Der kan også vælges et enkelt tema, som elevernes arbejde skal centreres omkring. Fx kan man under temaet fattigdom sammenstille Astrid, Elna og Volmer. Med temaet socialklasser i byen kan Peter Volmer sammenstilles, som er vokset op tæt på hinanden i København. Eller Karen og Astrid kan sammenstilles – de har begge oplevet at bo hos en rektor, men på vidt forskellige præmisser. Endelig kan der vælges et lokalt tema, hvis et af de 7 børn kommer fra skolens område. I så fald kan der kobles til elevernes egne billeder og levn fra oldeforældre.

Kun én kildetype

Man kan også tage fat i en kildetype, der går igen hos flere af børnene, f.eks. folketællingerne (navnlig 1901) - sammenligne Peters, Volmers, Mette Maries, Elnas og Karens hjem og familieforhold, herunder sociale vilkår og børnedødelighed. På www.sa.dk/ao kan man få et lidt bredere indblik i kvarteret eller landsbyen. En sammenstilling af alle 7 børns forældres erhverv (og i 1916: indkomst!) er også en faglig indgang som vil få solide faghistoriske begreber i spil. En skriftlig fortælleøvelse til dette arbejde kunne være at beskrive en dag i (udvalgte af) de 14 forældres arbejdsliv.

Kildekritisk forløb

Endelig kan der tænkes et kildekritisk forløb. Aargang 0 tilbyder en lang række af originale kilder, og til hver kildetype findes en beskrivelse med forskellig information omkring kildetypen. Et sådant kildekritisk forløb kunne f.eks. tage udgangspunkt i politiets forhørsprotokoller, hvor det bliver muligt at sætte forskellige afhøringer op mod hinanden, med spørgsmålene fra den lille guldbog. Dette vil være oplagt som et arbejde for udskolingen, der direkte træner dem i den form for kildearbejde, som de prøves i ved afgangsprøven i historie.

Kun fantasien sætter grænser

Vi har forsøgt at tænke forskellige forløb ind i opbygningen af sitet. Alligevel tror vi, at set med nye og friske øjne vil helt andre anvendelsesmuligheder kunne dukke op. Alt på sitet er frit tilgængeligt og må anvendes i undervisningen, som den enkelte lærer har lyst.